Forretning
Privat
NOKekskl. MVA

Vanlige spørsmål

  • 1. Jeg har glemt passordet mitt

    Flytt markøren over "Min konto"-knappen (til høyre for søkeboksen). I popup-menyen klikker du på lenken "Glemt passord". På neste side skriver du inn e-postadressen som du brukte til å registrere deg på Elfa Distrelecs nettbutikk, og deretter klikker du på "send".

    Du mottar en e-post med en lenke ("Tilbakestill passord") for å tilbakestille passordet ditt. Når du klikker på denne lenken, kommer du rett til en side der du kan angi nytt passord for kontoen din. Så snart du har lagt inn det nye passordet i begge feltene, og har klikket på "Oppdater passord", er det nye passordet lagret.

  • 2. Jeg har glemt hvilken e-postadresse jeg brukte til å registrere meg hos Elfa Distrelec

    I dette tilfellet vennligst kontakt Elfa Distrelec Support.

  • 3. Jeg har glemt brukernavnet mitt

    Hvis du har registrert deg på Elfa Distrelecs nettbutikk som ny bruker, er brukernavnet e-postadressen som du oppgav under registreringen.

    Hvis du allerede hadde en brukerkonto før lanseringen av Elfa Distrelecs nye nettbutikk, og denne er blitt overført til den nye nettbutikken, kan det hende at brukernavnet ikke er det samme som e-postadressen. I dette tilfellet kan du kontakte Elfa Distrelec Support.

  • 4. Jeg ønsker å endre adressen som er lagret i min kundekonto

    Hvis du allerede har en online-kundekonto i Elfa Distrelecs nettbutikk: logg deg på kundekontoen i Elfa Distrelecs nettbutikk. Flytt markøren over "Min konto" -knappen til høyre for søkeboksen. I navigasjonslinjen på venstre side går du så til "Adresser" i delen "Kontoinformasjon" Så snart du klikker på dette, vil din nåværende faktureringsadresse og eventuelle lagrede leveringsadresser bli vist på høyre side. Klikk på pilen til høyre for faktureringsadressen for å endre.

    Hvis du ikke har en online-kundekonto hos Elfa Distrelec: bla helt nederst i Elfa Distrelecs nettside. Bunntekstområdet har fire inndelinger: Tjenester, Om oss, Produsentenes butikker og Hurtigkoblinger. I gruppen "Hurtigkoblinger" går du til "Endre adresse". Klikk på denne, og på neste side skriver du inn kundenummeret i skjemaet, samt gammel og ny adresse, og til slutt klikker du på "Send forespørsel". En Elfa Distrelec-medarbeider vil nå ta seg av adresseendringen.

  • 5. Jeg vil gjerne ha varene sendt til en annen adresse enn fakturaadressen

    Klikk på "Fortsett" i handlekurven, etter at du har kontrollert innholdet. (Hvis du ikke har logget deg på, vil du bli bedt om å gjøre det.)

    På neste side har du mulighet til å velge ett av alternativene "Bruk fakturaadresse som leveringsadresse", eller "Send varene til en annen adresse". Velg det siste alternativet.

    Uansett hvilke data du allerede har lagret i din profil, vil følgende alternativer nå bli vist under fakturaadressen:

    • En "Leveringsadresse"-seksjon. Hvis dette allerede er fylt ut, kan du endre adressen ved å klikke på Endre-knappen til høyre for adressen.
    • Ved å klikke på knappen "Legg til ny adresse", kan du angi en ny leveringsadresse som skal brukes for denne bestillingen. Denne adressen vil også bli lagret i brukerkontoen din for senere bruk.
    • Under dette vises leveringsadressene du allerede har lagret i brukerkontoen. Klikk på "Velg adresse", for å velge den riktige adressen som leveringsadresse for den aktuelle ordren.

  • 6. Jeg bruker jevnlig ulike leveringsadresser. Kan jeg lagre disse i profilen min?

    Logg deg på kundekontoen i Elfa Distrelecs nettbutikk. Flytt markøren over Min konto-knappen til høyre for søkeboksen. I navigasjonslinjen på venstre side går du så til Adresser i delen Kontoinformasjon. Så snart du klikker på dette, vil dine allerede lagrede leveringsadresser bli vist på høyre side, under fakturaadressen. Ved å klikke på knappen Legg til adresse, kan du legge til en annen adresse på listen.

    Hvis du vil fjerne en adresse fra listen, må du klikke på pilen til høyre for adressen for å åpne panelet med adresseopplysninger. Du finner knappen Slett adresse under adressefeltene.

  • 7. Kan jeg lagre innholdet i handlekurven?

    Åpne handlekurven. Under listen over alle produktene i handlekurven din, vil du finne en knapp med en nedadgående pil. Så snart du klikker på denne knappen, har du muligheten til å eksportere innholdet i handlekurven din som en XLS-eller CSV-fil.

    • XLS: Microsoft Excel-fil: du kan åpne og redigere denne filen direkte i Excel
    • CSV: En ren tekstfil som inneholder innholdet i handlekurven din i form av kommaseparerte verdier. Slike CSV-filer kan leses og behandles av mange forskjellige programmer.
    • (Filer som er lastet ned i XLS- og CSV-format er begge kompatible med importverktøyet for delelister.)

  • 8. Jeg har allerede et kundenummer. Hvordan kan jeg koble min nye konto i Elfa Distrelecs nettbutikk til dette kundenummeret?

    Hvis du allerede har et Elfa Distrelec-kundenummer, kan du oppgi dette nummeret når du registrerer deg for en kundekonto. Vi vil da knytte den nye kundekontoen til den gamle kontoen. Gjør som følger:

    Forutsetning: Du er ikke logget inn i Elfa Distrelecs nettbutikk. Flytt markøren over Min konto-knappen (til høyre for søkeboksen). I popup-menyen klikker du på lenken Jeg er en ny kunde, og på siden som åpnes, velger du alternativet Registrer som forretningskunde. Du vil få opp et registreringsskjema som også inneholder feltet Kunde-ID. Fyll ut hele skjemaet, og klikk deretter på Fullfør registrering. En Elfa Distrelec-medarbeider vil nå sørge for at den gamle kontoen knyttes til den nye Elfa Distrelec-brukerkontoen.

  • 9. Jeg får fortsatt e-post fra Elfa Distrelec

    I kundekontoinnstillingene kan du melde deg av Elfa Distrelecs nyhetsbrev hvis du ikke lenger ønsker å motta det. Flytt da markøren over Min konto-knappen til høyre for søkeboksen. I navigasjonslinjen på venstre side går du så til lenken Påloggingsdata i delen Kontoinformasjon. Så snart du velger dette, vil du få opp kontoopplysningene til høyre, inkludert avsnittet Nyhetsbrev. Her kan du administrere nyhetsbrevabonnementet slik du ønsker.

  • 10. Importere delelister

    Ved hjelp av funksjonen "Importer delelister", kan du raskt og enkelt importere lister over produktdata i Elfa Distrelecs nettbutikk, og plassere de respektive produktene fra butikken i handlelister eller i handlekurven.

    Du må være logget inn for å bruke "Importer deleliste"-funksjonen. Hvis du ikke allerede har gjort det, må du registrere deg for en brukerkonto i Elfa Distrelecs nettbutikk og logge inn der.

    Slik importerer du delelisten

    1. Klikk på koblingen "Importer deleliste" øverst i nettleserskjermbildet. Du kan også få tilgang til denne funksjonen i menylisten i metanavigasjonsområdet under navnet "Importverktøy".
    2. På siden som åpnes, vil du se to måter å importere dataene på: ved å kopiere og lime inn data fra utklippstavlen, eller ved å laste opp et Excel-regneark som er fylt ut på passende måte.
      • a) Sette inn data fra utklippstavlen: Sett data inn i tekstfeltet på venstre side av nettsiden i følgende format: aa, nnnnnn, ttttt

        Til slutt klikker du på knappen "Fortsett" på venstre side av nettleservinduet.

        1. aa: ønsket mengde av denne artikkelen
        2. nnnnnn: 6 - til 8-sifret Elfa Distrelec-
        3. tttt: Betegnelse på varetype (valgfritt) Start en ny linje for hver vare.
      • b) Laste opp en Excel-fil
        1. Det enkleste er å laste ned "Elfa Distrelecs Excel-mal".
        2. Fyll ut dataarket med delelistedataene dine, og lagre den endrede filen (viktig: som en .xls-fil).
        3. Klikk på knappen "Velg fra stasjon", og i vinduet som åpner seg, velger du filen du har fylt ut.
        4. Over knappen "Velg fra stasjon", skal navnet på filen du har lastet opp, nå vises.
        5. Til slutt klikker du på knappen "Fortsett" på venstre side av nettleservinduet.
    3. På neste side, "Importgjennomgang", vises produkter med matchende dataposter som de du har angitt. Her kan du ennå justere mengden per produkt hvis nødvendig, eller slette produkter fra listen.
    4. Eventuelle datasett hvor ingen tilsvarende produkter er funnet, vises separat i en tabell nederst på siden. Disse datapostene ble derfor ignorert under importprosessen.
    5. Ved hjelp av knappene "Legg til handleliste" eller "Legg i handlevogn", kan du redigere produktlisten som du har satt opp på denne måten.

  • 11. Lister

    I ELFA Distrelecs nettbutikk kan du sette opp ulike produktlister som du kan bruke til å behandle og administrere dine kjøp.

    I tillegg til muligheten til å sette opp et hvilket som helst antall produktlister, kan du raskt og enkelt merke produkter som "favoritter" og dermed legge dem til i listen "Mine favorittprodukter".

    Favorittprodukter

    • Hvis du raskt vil legge til et produkt fra en produktliste, eller fra en tilbudsteaser i dine favoritter, flytter du markøren til produktet og klikker på hjertesymbolet som vises. Når du beveger musen bort fra produktet igjen, forblir hjertesymbolet nå synlig. Dette viser at produktet er lagt til i listen over favoritter.
    • På detaljvisningssiden for det aktuelle produktet vises hjerteknappen på høyre side under tilgjengelighetsindikatoren.
    • Hvis du vil vise det gjeldende innholdet i din favorittliste, flytter du markøren til "Lister"-knappen (den andre knappen til høyre for søkeboksen), og klikk på "Mine favorittprodukter" i menyen som åpnes.
    • På siden som åpnes, vil du se alle produkter som du har lagt til i dine favoritter. Hvis du vil fjerne et produkt fra listen, flytter du markøren til produktet og klikker på x-symbolet som vises på den høyre kanten.

    Produktlister eller handlelister

    • Hvis du vil legge til et produkt fra en produktliste, eller fra en tilbudsteaser i handlelisten, flytter du markøren til produktet og klikker på listeikonet som vises.
    • Da åpnes et vindu der du kan spesifisere hvilken handleliste du vil lagre dette produktet i. Velg en eller flere av de eksisterende listene, eller skriv inn navnet på en ny liste der produktet skal lagres.
    • På detaljvisningssiden for det aktuelle produktet vises listeknappen på høyre side under tilgjengelighetsindikatoren.
    • Hvis du vil vise det gjeldende innholdet i handlelisten, flytter du markøren til "Lister"-knappen (den andre knappen til høyre for søkeboksen), og klikk på navnet på den ønskede listen i menyen som åpnes. (Hvis navnet på listen ikke vises, klikker du på koblingen "Vis alle lister" på slutten av menyen.)
    • På høyre side av vinduet vil du nå se alle produktene i handlelisten, med tilsvarende kvanta. Hvis du vil fjerne et produkt fra listen, flytter du markøren til produktet og klikker på x-symbolet som vises ved siden av antallet.
    • Du har nå muligheten til å legge innholdet i handlelisten til det eksisterende innholdet i handlekurven din ved å bruke knappen "Legg til listen i handlevognen".
    • Alternativt kan du laste ned listen som en fil via knappen med nedoverrettet pil. Så snart du klikker på dette symbolet, kan du velge mellom å laste ned som en XLS- eller en CSV-fil.
      1. XLS: Microsoft Excel-fil: Du kan åpne og redigere denne filen direkte i Excel.
      2. CSV: En ren tekstfil som inneholder innholdet i handlekurven din i form av kommaseparerte verdier. Slike CSV-filer kan leses og behandles av mange forskjellige programmer.

    (Filer som er lastet ned i XLS- og CSV-format er begge kompatible med importverktøyet for delelister.)

  • 12. Administrere bestillinger og returer

    Via området "Min konto" i Elfa Distrelec workshop kan du enkelt og bekvemt vise status for tidligere ordrer og ordne eventuelle forespørsler om retur av varer.

    1. Logg inn i butikken med dine brukerdata.
    2. Flytt markøren over "Min konto"-knappen til høyre for søkeboksen.
    3. I navigasjonsfeltet på venstre side velger du først "Bestillingsbestyrer" og deretter "Bestillingshistorikk" nedenfor.
    4. Nå vil du se en liste over alle tidligere bestillinger. (Hvis du er administrator av bedriftens konto i Elfa Distrelecs nettbutikk, vil du se bestillinger fra alle ansatte i din bedrift her.) Du kan filtrere, sortere og skrive ut denne listen i henhold til dine kriterier.
    5. Ved hjelp av pilen ved siden av hver bestilling kommer du til detaljsiden for ordren.
    6. Detaljsiden viser informasjon om ordredato, ordrestatus, fakturaadresse og leveringsadresse, betalingstype og leveringstype samt bestilte produkter. Du kan også bestille disse på nytt med det samme, eller legge til en handleliste.
    7. Så snart din bestilling viser statusen "mottatt", kan du klargjøre forespørselen om å returnere varer. Det gjør du ved å klikke på "Retur av varer" under bestilt mengde.
    8. I "lysboksen" som åpnes, angir du antall produkter du ønsker å sende tilbake, sammen med en begrunnelse for å returnere dem, emballasjens tilstand, dine kommentarer og eventuelt serienumrene til de returnerte produktene. I tillegg har du også mulighet til å angi om du vil ha det returnerte produktet erstattet av et nytt. Til slutt klikker du på "Send forespørsel".
    9. Du vil motta en e-post som bekrefter forespørselen din om å godkjenne en retur.
    10. En ansatt i Elfa Distrelec vil kontakte deg.
  • 13. Fasettert søk

    Elfa Distrelecs nettbutikk tilbyr et stort antall ulike produkter. For å finne riktig produkt på en enkelt og praktisk måte har butikken en filterfunksjon som du kan bruke til å avgrense listen over produkter og resultater.

    1. Naviger til passende underkategori for det du leter etter (for eksempel "Optoelektronikk").
    2. Alternativt skriver du inn et søkeord i søkefeltet og trykker på Enter.
    3. På den neste siden vises alle de aktuelle produktene på en liste. Du kan sortere listen etter forskjellige kriterier.
    4. For å begrense antall produkter kan du bruke filterlinjen til venstre på følgende måter:

    Filtrering av en annen underkategori:

    På toppen av linjen vises underkategorier innenfor gjeldende kategori (hvis tilgjengelig). Velg en underkategori for å avgrense utvalget av produktene ytterligere.

    • Filtrering etter produsent eller produktfunksjon: Under kategoriene finner du inndelingene for produsent eller produktfunksjoner. Velg egenskapene du ønsker her ved å klikke på boksen ved siden av produsenten eller produktfunksjoner. Du kan velge mer enn én egenskap per seksjon, for eksempel både "Produsent A" og "Produsent B".
    • Filtrering etter tilgjengelighet: I tilgjengelighetsdelen kan du angi varens umiddelbare tilgjengelighet som et filterkriterium.
    • Filtrering etter pris: Dra glidebryteren til venstre eller høyre inntil passende prisklasse vises nedenfor skalaen.
    • For hver av avgrensningene eller filtreringskriteriene som er beskrevet ovenfor, vises en etikett i "Filter"-delen som indikerer et aktivt filterkriterium. Klikk på "x" på innsiden av etiketten for å fjerne dette filterkriteriet igjen.
  • 14. How to Clear Cookies in Chrome, Safari and Edge

    Cookies can help websites recognize you whenever you visit them. Cookies can be good if you don’t want to remember all your passwords, but they can also be bad if you care about your online privacy. Either way, you might want to clear cookies on your browser to keep your system working properly. Here’s how to clear cookies for Chrome, Safari, Mozilla Firefox, and the new Microsoft Edge.

    What are Cookies?

    Cookies are small files that are stored on your computer whenever you visit a website. They make surfing the web more useful and hassle-free. With cookies enabled, most websites will remember your passwords and settings. However, cookies are also used by advertisers to target you with personalized ads.

    Cookies are typically smaller than one megabyte each. But, if you visit a lot of websites, these small files can add up over time. They can take up too much RAM, which can slow down your browser. Cookies might also store outdated or wrong data, which makes it difficult to load an updated version of a site. Most importantly, third-party cookies share your browsing history to advertisers without you knowing. To improve your computer’s performance and protect your privacy, it’s a good idea to clear your cookies occasionally.

    How to Clear Cookies on Chrome

    To clear cookies on Chrome, click on the three-dot icon at the top right and go to More tools > Clear browsing data. Then select a time range from the drop-down menu, check the box for Cookies and other site data, and click Clear data.

    Note: You can skip steps one to four by clicking on Ctrl + Shift + Delete on your keyboard.

    1. Open Google Chrome.
    2. Click the three-dot icon in the top-right corner of the window.
    3. Hover your cursor over More tools.
    4. Then click Clear browsing data. This should open the Clear Browsing Data window in the Basic tab.
    5. Check the box for Cookies and other site data. You can also delete your browser history and cache from this menu.
    6. Click the Time Range box to choose how much data you want to clear. You can clear cookies on Chrome from the last hour, the last 24 hours, the last seven days, the last four weeks, or for all time.
    7. Finally, click Clear data.

    Note: Clearing browsing data will sign you out of most sites. The option to clear cookies can also be found in the Advanced tab. Whether you clear cookies from the Basic or Advanced tab on Chrome, you will stay signed into your Google account.

    How to Clear Cookies on Safari

    To clear cookies on Safari, go to Safari > Preferences > Privacy > Manage Website Data. Choose the site or sites that you want to delete cookies from, then click Remove. You can also remove cookies from all sites in the list in one go by clicking on Remove All, followed by Remove Now on the dialog box that appears.

    Then click the Manage Website Data box.

    1. Open Safari.
    2. Click on Safari in the Apple Menu Bar. You will only find this option in the top-left corner of your screen if you click on the Safari browser first.
    3. Then select Preferences. You can also access this menu by hitting the Command + Coma keys on your keyboard at the same time.
    4. Go to the Privacy tab.
    5. Select the sites you want to delete cookies for. Below the website name, Safari will indicate whether the site stores data in the form of cookies, in your cache, or in other places. You can choose multiple sites at once by holding down the Command key as you make your selection.
    6. Finally, click Remove. From the same menu, you can also remove stored data from all websites in the list by clicking Remove All. Then click Remove Now in the prompt that appears.

    How to Clear Cookies on Microsoft Edge

    Then click on Choose what to clear. This option appears under Clear browsing data on the right side of the page.

    1. Open Microsoft Edge.
    2. Click the three-dot icon in the top-right corner.
    3. Then click Settings.
    4. Go to Privacy and services on the left side of the page. If you don’t see this on the left side of your page, you can expand the browser window or click the three lines next to Settings.
    5. Check the box next to Cookies and other site data.
    6. Then click Time range to choose how much data you want to clear. You can clear cookies from the last hour, last 24 hours, last seven days, last four weeks, or all time.
    7. Finally, click Clear now.

    You can also set Edge to clear cookies whenever you exit the browser by clicking Choose what to clear every time you close the browser. Then toggle the button for Cookies and other site data.

  • 15. How to Clear Cache and Hard Reload Browsers

    A cache is a collection of web pages, including the texts, images and most other media contained on them, that is stored on your hard drive or phone storage. Having a local copy of a webpage helps to quickly load the page on your next visit because your system or device doesn’t have to download the same information again from the internet.

    Cached data in the browser sounds great, so why do you ever have to clear it?

    You certainly don’t have to, not as a regular part of computer or smartphone maintenance, anyways. However, a few good reasons to clear the cache are:

    1. Clearing your cache forces your browser to retrieve the newest copy available from the website, which should happen automatically but sometimes does not.
    2. You might also want to clear your cache if you face issues like 404 or 502 errors, sometimes indicating that your browser’s cache is corrupted.
    3. Another reason to delete your browser’s cache data would be to free up space on your hard drive. Over time, the cache can grow up in space and so clearing it would add to more productive space.

    If you are making frequent changes to a web page, the caching mechanism can cause confusion. Some changed elements on the page may load, and some may not because your browser is still using the older, cached version of the site rather than the updated version.

    To troubleshoot this, you can try hard reloading the browser which allows to bypass the cache on your system and re-download everything for the web page, thereby ensuring that you are viewing the most recent version of the web page.

    In Windows, the shortcut for this is Control+F5. On a Mac, the shortcut is Command+Shift+R.

    Using Developer Tools

    One of the ways to clear cache and hard reload the browsers without going through the browser menu is to use the browser’s built-in developer tools. This process is usually quicker than the browser-recommended process.

    Using Chrome developer tools

    Assuming you have the Chrome browser window opened, press Control+Shift+I on Windows and Command+Option+I on MacOS. This opens the Chrome developer tools. When the developer tools console is open, right-click on the Reload button. A drop-down menu with three options is displayed:

    1. Normal reload
    2. Hard reload
    3. Empty cache and hard reload

    Normal reload – Uses cached data. Press F5 to initiate normal reload.

    Hard reload – Forces browser to re-download items and reload. It is possible that used resources may come from a cached version. Press Control+F5 or Control+Shift+R to initiate a hard reload.

    Empty cache and hard reload – Cache for the page is cleared completely, and everything will be re-downloaded.

    Using Firefox Developer Tools

    With Firefox browser open, press Shift+F2 to open the developer toolbar. This usually appears at the bottom of the browser window. Next type “appcache clear”, then Enter, to clear the cache.

    Using Safari Developer Tools

    To enable the clearing of cache and hard reloading in Safari for Mac, use the shortcut combination Shift+Command+R on the Safari Web Inspector. To force clear a single page’s cache, click on the Reload option on the browser while holding the shift key in the address or search bar. It focusses only on that specific page.

    Clearing the browser cache is quite simple to carry out in different browsers. Let’s have a look at some of them.

    Chrome: Clear Browsing Data

    In Google Chrome, clearing the browser cache is done via the Clear Browsing Data area from Settings.

    To clear cache on the Chrome browser, follow the steps mentioned below:

    1. Tap on the three dots in the top right corner of the browser window.
    2. Choose More tools and click on Clear browsing data.
    3. Select Cached images and files, and Cookies and other site data. Click on Clear data.

    In case you are using a mobile browser,

    1. Tap on the three dots at the top right corner of the mobile browser.
    2. Move to Settings > Privacy > Clear browsing data.
    3. Select Cached images and files, and Cookies and other site data. Click on Clear data.

    Choose the time range at the top of the Clear browsing data section to initiate the process.

    The keyboard shortcut for clearing browser cache data for Chrome is Control+Shift+Delete on Windows and Command+Shift+Delete on macOS.

    Internet Explorer: Delete browsing history

    In Microsoft Internet Explorer, clearing cache is done via the Delete browsing history option.

    To clear browsing history on Internet Explorer:

    1. Open the browser and go to Tools at the top right corner.
    2. Tap on Safety followed by Delete browsing history.
    3. Select Temporary internet files and website files and click on Delete.

    To clear the cache from the mobile browser, follow the steps mentioned below:

    1. Choose Internet Explorer from the apps list.
    2. Tap on the ellipses (three horizontal dots) at the bottom right corner of the screen.
    3. Scroll down and tap on Settings.
    4. Choose the delete history option.
    5. Tap on the delete button to confirm.

    Like other browsers, the keyboard shortcut for clearing of cache in Internet Explorer is Control+Shift+Delete.

    Firefox: Clear Recent History

    In Mozilla’s Firefox browser, you clear the cache from the Clear recent history area in the browser’s options.

    Follow the below steps to clear the cache:

    1. Tap on the Hamburger icon (three horizontal lines) at the top right corner of the browser and choose Library.
    2. Choose History and then select Clear recent history.
    3. A pop-up emerges. You can choose the time range to clear the cache. You can also choose the type of data you want to clear from the Details drop-down.

    For the Firefox mobile browser, follow the steps mentioned below:

    1. Tap on the three dots at the top right corner of your mobile screen and then choose Settings.
    2. Choose Delete browsing data.
    3. Among the available options, choose Cache and click on Clear data.

    Firefox Focus is another mobile browser from Firefox that allows clearing the cache using the Erase button on the bottom-right of the app.

    Safari: Empty caches

    In Apple’s Safari browser, the cache is cleared from the Develop menu. From the menu, choose the option Empty Caches.

    If you don’t see Develop on your Safari menu, enable it via Safari > Preferences, then Advanced, followed by selecting the Show develop menu in the menu bar option.

    Clearing the browser cache from the mobile Safari, like the one on your iPhone or iPad, is accomplished in the Settings app.

    1. On your device, open the Settings app and find the Safari section.
    2. Scroll towards the bottom and tap Clear history and Website data. Click Confirm to proceed.

    The keyboard shortcut for clearing browser cache data on Safari is Option+Command+E.

    Opera: Clear Browsing Data

    Clearing the cache in Opera is done via the Clear browsing data option that is part of Settings.

    1. Open the browser and from the Settings, Privacy and Security section, select Clear browsing data.
    2. Check the option Cached images and files and click on Clear browsing data to confirm.

    To clear the cache from the mobile Opera browser, follow the steps mentioned below:

    1. Tap on the Opera icon in the bottom right corner.
    2. Navigate to Settings (Gear icon) > Clear browsing data to choose what to delete: saved passwords, browsing history, cookies and data or all of them.

    The keyboard shortcut for clearing the cache data in Opera is Control+Shift+Delete on Windows and Command+Shift+Delete on Mac.

    Edge: Clear Browsing Data

    In Microsoft’s Edge browser, included in Windows 10, cache is cleared via the Clear browsing data menu.

    On the Edge browser,

    1. Tap on the three dots at the top right corner and choose Settings.
    2. Go to Clear browsing data and click on Choose what to clear option.
    3. Select the option Cached data and files and hit Clear.

    On the Edge mobile browser,

    1. Tap on the three dots at the bottom right corner and choose Settings > Privacy > Clear browsing data.
    2. Check the option Cached images and files and hit Clear.

    The keyboard shortcut for clearing the cache data in Edge is Control+Shift+Delete.